Tuesday, June 21, 2011

muzik dan persepsi rakyat malaysia




SALAM. lme xmenulis, hari ni tergerak hati plak nk menulis. kali ni nk sembang sikit psal pemikiran atau lbh tepat lg persepsi rakyat malaysia berkaitan dgn muzik. seperti yg kite tau skrg, mcm2 jenis genre muzik yg ade dan setiap genre muzik tu membawa 'attitude' yg berbeza.



sekarang aku xnk cerita psal muzik 'mainstream' kat malaysia ni, aku nk cerita psal perjalanan muzik bwh tanah or lebih dikenali sebagai 'underground' kat malaysia ni. xperlu aku rse nk jelaskan panjang2 psal muzik 'mainstream' or 'underground' psl aku tau korg semua pon dah tau. tp ape yg perlu kite bincangkan ialah psl persepsi masyarakat sekeliling psl muzik kite(bace underground) ni.


plague of happines.antara band bwh tanah yg diminati ramai



bile org dgr je yg kite ni lyn muzik punk, punkrock, street punk, hardcore punk, screamo, hardcore, metalcore, black metal, dan mcm2 lg jenis muzik bwh tanah ni, mcm2 persepsi buruk yg akan kite dpt dr masyarakat sekeliling. ade yg cakap bdk2 yg lyn muzik mcm ni mesti teruk, mesti bdk2 yg lyn muzik mcm ni attitude diorg buruk, kaki botol, layan dadah, jd sampah masyarakat merempat tepi2 jalan n banyak lg la pandangan buruk. betul kan? persoalan die ialah knp dan mengapa? jawapan die sbnrnye ade dkt kite, wlaupun bkn semua yg ade attitude buruk tu tp sbnrnye majoriti dari kite yg membuatkan persepsi buruk dr masyarakat buat kite.



ape yg menjadi masalah sebenar ialah bile kite cuba menggabungkan music dgn lifestyle kite. music dan lifestyle kite sepatutnye dipisahkan. ramai yg sgt terpengaruh oleh pengaruh negatif yg dibawa skali oleh muzik itu sendiri. kite pon tau hampir majoriti muzik ni dibawa dr barat dan kehidupan diorg adalah sgt xsame dgn kite. kite punye agama yg berbeza dgn mereka.diorg kalau buat salah boleh hapus dosa dgn buat pengakuan je dkt org yg bertanggungjawab mengampunkan kesalahan diorg. tp kite yg terutamanya beragama islam xdpt nk menghapuskan dosa dgn cara mcm tu. ok sekarang bkn nk ceramah psal agama k, haha. tp bnde ni common sense. semua org pon tau. btw ni bkn statement racist, kitorg menghormati semua agama yg diamalkan so jgn slah faham ok :).



ramai yg salah faham n ckp yg kalau lyn muzik rock kne lah 'mabuk', barulah rock. haha. tp ape yg diorg kne tau air mabuk tu kat barat sne mcm air mineral je. majoriti org kat sne mmg minum air mabuk tu. diorg 'maybe' xberdosa pon minum bnde tu(aku tulis 'maybe' sbb aku xtau psal ajaran diorg so kalau salah sile pelbetulkan). tp kite ni bkn org barat so knp nk kne buat mcm diorg kan. 'mabuk barulah lyn kple der,barulah enjoy', maybe rmai yg beranggapan mcm tu tp ade bnyk lg cara nk enjoy bro selain dr buat bnde tu. kan? btw 'mabuk' yg aku ckp bkn bermakne arak sahaja, dadah pon msuk dlm kategori 'mabuk' jgk kan. so sbnrnye bnde ni la yg kite kne alert spya persepsi buruk tu akan hilang.



aku sememangnya dr dulu xmenyokong penggabungan muzik dan lifestyle, contoh mcm punk, or skinhead (sorry kwn2 bkn nk condemn korg yg ade dlm scene ni tp mmg bnde ni yg sebetul2 nye). terlalu taksub dgn pegangan diorg mcm dah menganut ajaran lain plak kan. xpyh cite aku rse korg pon dah tau ape yg aku mksudkan. sebenarnye ni lah antara masalah kite. sekali lg aku ckp sorry dkt kwn2 yg berada dlm scene ni. kite seharusnya memisahkan cara hidup dan muzik. music is music and lifestyle is lifestyle. kite seharusnya berfikiran lebih matang dlm hal ni. persepsi buruk tu sedar xsedar sbnrnye dtg dari kite sendiri.



bru2 ni aku dgr peminat2 muzik metal melenting dkt 1 majalah ni sbb cerita buruk psal diorg. aku pon xtau cite sgt sebenarnye aku dgr2 cmtu je. so kalau salah tlg betulkan k :). tp skrg kite tgh cite psal persepsi masyarakat. kalau lah salah persepsi diorg sepatutnye korg kne buktikan ape yg diorg anggap tu salah, buktikan yg korang clean dr bnde2 tu. sbb dlu persepsi aku bdk2 metal tegar ni memang act mcm diorg memuja syaitan dlm lgu. tp tu dlu, lps knl dgn rmai bdk2 yg lyn metal ni,lg2 black metal, majoriti diorg sbnrnye xdelah taksub sgt smpai mcm tu skali. tp yg jd masalah ialah masyarakat xtau psal bnde ni sbb diorg xpnh knl or xpnh nk selidik psl bnde ni. diorg just bce dkt media yg rata2 xtau or just 'exposed' golongan 'extremist' je. so mmg tugas korg sbgai pejuang muzik bwh tanah yg lyn muzik metal ni buktikan yg korang bkn mcm yg diorg aggap tu. ade yg cakap, ' ah lantak r, aku xpuja syaitan pon org nk ckp ape pegi mampos,yg penting aku xbuat bnde tu'. sbnrnye aku xsokong org yg berpandangan mcm ni sbb ape? sbb rmai bdk2 yg bru2 nk lyn muzik mcm ni salah anggap dan tersalah jln sbb pk yg lyn muzik mcm ni mesti kne buat bnde2 yg yg xmsuk akal tu. dan jalan terbaik sblm lyn check dlu lirik lgu, jgn pkai bedal je lyn tp tau2 mmg lgu puja syaitan. haha.



bnyak sbnrnye band2 yg membawa unsur positif, mcm 'second combat', aku salute diorg wlupun sbnrnye aku xberape setuju dgn fahaman 'straight edge' tu tp atleast diorg bwk unsur2 positif dlm music. tp yg jd masalah kalau bdk2 yg ikot2  diorg tu xckup 'clean' mcm diorg so mcm mne persepsi msyarakat nk berubah kpd yg lebih positif kan? wlau mcm mne pon aku salute bdk2 yg berjaya memisahkan music dan lifestyle diorg or just ambik yg positif je utk dimasukkan dlm lifestyle diorg mcm bdk2 'sxe' ni. salute spring bro.haha. keep music clean guys :)



xpyh aku nk terangkan panjang lebar lg, aku rse korg pon dah faham ape yg aku cbe nk sampai kan, as conclusion nye ialah muzik dan cara hidup harus dipisah kan. xsalah nk lyn music ape pon yg korg nk aslkan xlari dari landasan sbnr dan masyarakat pon akan pandang positif kalau korg berjaya buktikan yg tanggapan diorg salah. dosa tu antara kite dan tuhan sbb mcm yg kite tau bnde yg melalaikan ni mmg berdose but atleast xdelah smpai sesat kan. haha.
ok guys, thnxs for reading, hope entry ni dpt membantu agar kite same2 dpt mengubah persepsi masyarakat dkt kite. peace. keep on rockin' :)











amirx : kitorg pon sbnrnye xdelah clean mne tp kitorg akan cube memisahkan music dgn lifestyle kitorg. kalau ade tersalah ckp ke sile lah betulkan ok. kitorg pon manusia. xlari dr buat salah. haha

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...